@Fontys

Magazine cover

colofon

2014 - Editie 2
@Fontys is een uitgave van Fontys Hogescholen

Coördinatie- en redactieteam
Dienst MenC: Monique van Laar (eindredacteur),
Renske Nieuwpoort
Dienst PenO: Monique van Dijk
Gasthoofdredacteur:
Piet van den Boom
Groep5700: Heidi Geven,
Udo Holtappels

Tekst
Piet van den Boom
Groep5700: Udo Holtappels, Perry Vermeulen

Vormgeving
Dienst MenC: Iris Roothans, Monique van Baar, Poyin Ho

Fotografie
Groep5700: Jørgen Bijsterveld, Liane Manders

Film
Dienst MenC

Contact
atfontys@fontys.nl



Wil je dat de volgende editie nog spannender is?
Meld je dan bij atfontys@fontys.nl aan als gasthoofdredacteur. Je kunt rekenen op de medewerking van een fantastisch team!






Veel lente!
Piet van den Boom

‘Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente’. Ken je de jaren ’90 hit nog? Is het ook altijd lente in de ogen van de docenten en de studenten? In deze tweede editie van @Fontys vind je een aantal verhalen van lentebodes, die allemaal op hun manier vorm geven aan de wens om te inspireren en te vernieuwen. Mensen die vanuit hun talent en passie dromen, denken en vooral doen.

Ben je iemand of ken je iemand die groot denkt in kleinschaligheid, die op een bijzondere manier
invulling geeft aan leren en werken bij Fontys?
Laat dit dan weten aan de redactie van @Fontys.
Want kennisdelen begint bij kennismaken. Of zoek je een grotere uitdaging?

Eindhoven: levenslustig legolandje

‘In de ruim drie jaar dat ik stadsdichter van Eindhoven mocht zijn, heb ik de stad beter leren kennen. Geen stad die zich makkelijk aan je hecht. Beetje koppig, eigenwijs. Grootstedelijke ambities en tegelijk het grootste dorp van de wereld. Samenwerken met organisaties en ondernemingen in de regio is van vitaal belang voor Fontys Hogescholen. De arbeidsmarkt is immers onze belangrijkste klant. Maar wat soms zo vreemd is: iedereen wil erg graag samenwerken, ziet er de noodzaak van in. Maar doen, dat is een ander verhaal.’

Jos Collignon

Mijn favoriete cartoonist

Kunst: gestolde cultuur

‘In elke oude Europese stad vind je dingen die iets vertellen over onze identiteit, de lijn die we door de eeuwen hebben gevolgd om te komen waar we nu zijn. Ook hier ligt mijn hart bij de Middeleeuwen. Jheronimus Bosch, Claus Slüter, Albrecht Dürer, Mathias Grünewald, Hugo van der Goes: technische grootmeesters met een onderzoekende geest. Soms kom je voor zulke verrassingen te staan. Tijdens de vakantie in Duitsland moest ik naar een tandarts. We kwamen terecht in Creglingen, een tamelijk ingedut provinciestadje. In een kerkje stond een adembenemend altaarstuk van Tielman Riemenschneider. Met een prachtig verhaal: het was tijdens de Reformatie weggewerkt achter een aantal panelen en daar bleef het drie eeuwen verborgen.’

‘Federico Garcia Lorca, Fernando Pessoa, Wyzława Szymborska. Maar ook HH Ter Balkt, Lucebert, Esther Naomi Perquin. Poëzie is een liefdesverklaring aan het leven. De taal op haar mooist, maar ook dramatisch, hulpeloos, verliefd en verloren. Storytelling in zijn meest pure vorm. Het gedicht Utopia van de Poolse Nobelprijswinnares Wyzława Szymborska is voor mij een persoonlijk kompas: wanneer kies je voor de veilige beperking van het eiland, wanneer zoek je de ruimte en de risico’s.’

Poëzie: filosofie zonder de woorden

Snippers

toen ik in Planty zat
het park rond de binnenstad van Krakow
zag ik een vrouw in een wolk van zonlicht en stof
hé, dacht ik, hé!
is dat niet Wisława Szymborska
die snippers van haar verzameld werk aan de duiven voert?
achter haar hakken
waggelde een klein stram hondje dat waarschijnlijk Utopia heette of de Filosofie

Utopia

Het eiland waar alles wordt opgehelderd.
Hier kan men op vaste bewijsgrond staan.
Er zijn geen andere wegen dan de toegangsweg.
De struiken buigen door van alle antwoorden.
Hier groeit de boom van het Juiste Vermoeden
met eeuwig ontwarde takken.
De verblindend simpele boom van het Begrijpen
bij de bron die Ah Dus Zo Zit Het heet.
Hoe dieper het bos in, des te breder
het Dal der Vanzelfsprekendheden.
Rijzen er twijfels, dan verjaagt de wind ze.
De Echo neemt ongeroepen het woord
en verheldert graag de geheimen van de werelden.
Rechts de grot waar de Betekenis ligt.
Links het meer van de Diepe Overtuiging.
Van de bodem maakt zich de waarheid los en komt
zachtjes omhoog.
Het dal wordt gedomineerd door de Onwankelbare Zekerheid.
Van haar top een vergezicht over het Wezen der Dingen.
Ondanks al deze verlokkingen is het eiland onbewoond
en de vage voetsporen die je op de kusten ziet
wijzen zonder uitzondering in de richting van de zee.
Alsof men hiervandaan alleen vertrekt
en onherroepelijk in het diepe onderzinkt.
In een leven dat niet te doorgronden is.

Vertaling: Gerard Rasch
Uit: Uitzicht met zandkorrel, Meulenhoff 1997

http://www.poezie-leestafel.info/dichtersarchief-wislawa-szymborska

Utopia

James Gleick –The Information

Informatie: dat is hét onderwerp van deze tijd. Kon een encyclopedie vijftig jaar geleden nog met een klein lemma volstaan om het begrip 'informatie' te beschrijven, nu vergt het hele bladzijden om alleen al het huidige 'informatietijdperk' enigszins in kaart te brengen. James Gleick beschrijft in The Information uitvoerig de manieren waarop wij in de loop van de tijd met elkaar op afstand hebben leren communiceren, te beginnen met de tamtam, via het boek, de telex, de telefoon, de fax, naar de bits en bites van dit moment. Tegen wil en dank zijn we tegenwoordig allemaal informatie- en communicatie-experts geworden, verslaafd als we zijn aan e-mail en internet, Google, Facebook, blogs en tweets. Zelfs revoluties kunnen via het social network worden gewonnen.

Elias Canetti – Masse und Macht

Meer dan 50 jaar geleden schreef Elias Canetti (1905-1994) zijn meesterwerk Masse und Macht. De auteur maakt een sociaalpsychologische analyse van het fenomeen massa en de wil tot macht. Canetti onderscheidt een aantal specifieke kenmerken van de massa: zij wil altijd groeien, zij kent gelijkheid, houdt van dichtheid en zij heeft behoefte aan richting. Op meesterlijk wijze zet hij de wisselwerking tussen de menigte en de macht van de uit die menigte voortgekomen leider uiteen. Zijn uiteenzettingen zitten vol met prachtige metaforen. Uiteindelijk gaat het boek over leven en dood en over overleven.

Richard David Precht - Wie ben ik en zo ja hoeveel?

Richard David Prechts boek is een weergaloze gids in het bijna onafzienbare gebied van alles wat wij weten over mensen: een uitnodiging om vrolijk en speels na te denken - over het avontuur dat leven heet en zijn mogelijkheden. Erudiet en deskundig volgt Precht op elegante wijze een uniek pad door het bijna onafzienbare gebied van onze kennis. Van hersenwetenschap tot psychologie en filosofie, brengt hij ons op de hoogte van de allernieuwste stand van zaken. Als uit puzzelstukjes vormt zich het verbazingwekkende beeld dat door de wetenschap tegenwoordig van mensen wordt geschetst. Een opwindende ontdekkingsreis naar onszelf: wijs, humoristisch en onderhoudend!

Marshall McLuhan – Understanding Media

Marshall McLuhan (1911-1980), een Canadese professor in Engelse literatuur, populariseerde het idee dat technologieën een diepgaand effect op het leven, op cultuur en op de geschiedenis hebben. In McLuhan’s invloedrijkste boek Understanding Media (1964), zet hij uiteen hoe elektronische communicatie de wijze waarop de mens de wereld en zichzelf aanschouwt, veranderd heeft. Technologieën zoals telefoon, radio en televisie zorgen voor het verkleinen van afstanden, het versnellen van communicatie en zorgen voor een wereld die in grote mate verschilt van de wereld die vorige generaties ervaren hebben.

Edgar Hilsenrath – Het Sprookje van de laatste Gedachte

Het Sprookje van de laatste Gedachte vertelt over de gruwelen die het Armeense volk zijn aangedaan. Tegelijkertijd is het een wonderlijke verzameling verhalen en sagen vol humor, geloof en hoop uit de rijke geschiedenis van de Armeniërs. Dankzij Hilsenraths laconieke toon en enorme vertelkracht is Het sprookje van de laatste gedachte niet alleen een wreed verhaal over een van de meest beschamende episodes uit de moderne geschiedenis, maar ook een verhaal over liefde, wonderen en geloof.

Haruki Murakami – 1q84

1q84 is het ijzingwekkend spannende verhaal van Aomame en Tengo. Op het eerste gezicht hebben zij niets met elkaar te maken, maar gaandeweg wordt duidelijk dat hun paden elkaar heel vroeger ooit gekruist moeten hebben, en het zit er even duidelijk in dat dit weer gaat gebeuren. Maar hoe? Met een huivering-wekkende vaart voert Haruki Murakami de lezer mee langs hotelkamers in Tokyo, gewelddadige sekten, nachtclubs en een geheimzinnige jonge vrouw, met een wel heel bijzondere afwijking.

David Mitchell – Cloud Atlas

Cloud Atlas is een roman als een matroesjka-pop: van zes verhalen krijg je eerst alleen het begin te lezen en na het midden pas het einde. Het spannende reisjournaal van een onwillige reiziger op een eiland in de Stille Oceaan rond 1850 wordt middenin een zin afgebroken: het ene verhaal echoot door in het andere. Als de roman de lezer ver in de toekomst heeft meegevoerd, sluit Mitchell een voor een zijn poppen weer in elkaar en worden alle verhalen tot hun einde gebracht met een vanzelfsprekendheid en een nieuwsgierig makende spanning die tot de laatste bladzijde aanhoudt.

José Saramago – De Stad der Blinden

Een rij auto's staat te wachten voor een rood verkeerslicht. Als het licht eindelijk op groen springt, trekt de eerste auto niet op: de bestuurder blijkt plotseling blind te zijn geworden. Deze openingsscène is de katalysator van een reeks verbijsterende gebeurtenissen. De blindheid blijkt besmettelijk: al snel ziet een groot deel van de bevolking van Lissabon niets meer. Alle slachtoffers worden door de autoriteiten in een ziekenhuis geïsoleerd. Binnen korte tijd spelen zich daar verschrikkelijke taferelen af, die de vraag naar goed en kwaad haast ondraaglijk actueel maken.

‘Studenten lezen ze nauwelijks meer. Boeken. Dat is niet zomaar jammer, het heeft grote gevolgen voor hun kennis en inzicht in het vak waarin ze later goed en groot willen worden. Sommige boeken onderscheiden zich door een heldere analyse, een eigenwijze benadering, sterke compositie en storytelling of een bijzondere vormgeving. Dit zijn mijn favorieten.’

Boeken: jammer jammer

NON-
FICTIE

FICTIE

Muziek: pure emotie

‘Flamenco, fado en andere volksmuziek. Ongepolijst, recht uit het hart. Nog nauwelijks aangeraakt door formatdenken en marketing. Er wordt druk geëxperimenteerd met culturele cross overs, mengvormen van traditionele en moderne stijlen.'

Paco de Lucia

Cecilia Bartoli

Silvia Pérez Cruz

Chavela Vargas

Lhasa de Sela

Paco de Lucia, die – zoals een fan schreef bij zijn overlijden - nu de engelen gitaar leert spelen.

Cecilia Bartoli is een uniek fenomeen in de klassieke muziek. Niet alleen door haar formidabele stem en performance, maar ook door de manier waarop ze in haar muziekprojecten de geschiedenis onderzoekt.

Bij Cucurrucucú Paloma van Silvia Pérez Cruz smelt ik gewoon weg.

Chavela Vargas die tot haar 98e bleef zingen. Stem vol scheuren, maar nog altijd zinderend van passie.

Lhasa da Sela, helaas veel te vroeg gestorven, kan me tot tranen toe ontroeren.

‘We maken dagelijks geschiedenis, meer dan we op kunnen. Onze keuzes kneden onze leefomgeving. Niet alleen wat er nu gebeurt boeit me mateloos, maar ook ons verleden; met name de late Middeleeuwen en de Renaissance. Daar werden de fundamenten gelegd van onze huidige cultuur, religie, maatschappelijke orde. De heerschappij van de Habsburgers was van een ongekende groot-schaligheid. De wetenschap kroop onder de verstikkende invloed van de kerk uit. De steden en industrie kwamen tot bloei. De maatschappij onderging veranderingen en crises, te vergelijken met wat ons nu overkomt.’

Middeleeuwen:
verre van donker

Favorieten
van Piet

Colofon

PRIJS ZOEKT PROJECT

mailto:atfontys@fontys.nl

atfontys@fontys.nl

http://www.poezie-leestafel.info/dichtersarchief-wislawa-szymborska

www.fontys.nl/denkgroterprijs

pag7-2

Technology by MagStream Real Time Publishing